W dniu 14 czerwca 2013r.
MF wydał interpretację ogólną nr PT10/033/12/207/WLI/13/RD
(w kwestii jak w tytule) wskazując, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt
9 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., od
podatku od towarów i usług była zwolniona dostawa terenów
niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod
zabudowę. Przepisy ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia
31 marca 2013 r. nie zawierały definicji terenów budowlanych
lub przeznaczonych pod zabudowę. Wydając interpretację Organ
podkreślił, iż dyrektywa 112 nie wskazuje na konieczność
wprowadzenia definicji "terenu budowlanego" do przepisów
w zakresie VAT jednakże taką jednakże potrzebę zasygnalizował
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku w składzie siedmiu sędziów
z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. akt I FPS 8/10. W wyroku tym Sąd
wskazał, że w związku z tym, że w ustawie o VAT nie sprecyzowano
pojęcia terenu budowlanego lub przeznaczonego pod zabudowę, w
sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o
warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla klasyfikacji terenu
niezabudowanego, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i
budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy.
Uwzględniając powyższe
w treści interpretacji MF wskazuje, że wykładnię zaprezentowaną
w wyroku NSA z dnia 17 stycznia 2011r. stusujemy w celu prawidłowej
klasyfikacji terenu niezabudowanego do dnia 31 marca 2013 r., tj. w
przypadku, gdy brak było planu zagospodarowania przestrzennego lub
decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wiążące są
zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy.
Natomiast, co szczególnie
istotne od dnia 1 kwietnia 2013 r. w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT
wprowadzono definicję terenu budowlanego. Zgodnie z tą definicją
przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku
braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Od dnia 1 kwietnia 2013
r. obowiązuje również nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9
ustawy o VAT przewidujące zwolnienie od podatku w przypadku dostawy
terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Tym samym od dnia 1
kwietnia 2013 r. w związku z wprowadzeniem do ustawy o VAT definicji
terenu budowlanego dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów
celem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług,
o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, w sytuacji
gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o
warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już
kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i
budynków, które były, zgodnie z wykładnią
zaprezentowaną w wyroku z dnia 17 stycznia 2011 r., istotne w stanie
prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r. W konsekwencji
dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania
przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz