Ostatnia zmiana ustawy VAT, obowiązująca od 1 kwietnia
wprowadziła m.in. definicję próbki. W art. 7 ust. 7 ustawy w sposób ustawodawca
postanowił dostosować definicję próbki do rozumienia tego pojęcia w prawie
unijnym.
Korzystając z okazji warto
zatrzymać się przy próbce – i wskazać co uznać możemy za próbkę. Zgodnie z
aktualnym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy VAT przez próbkę rozumie się
identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które
pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym
ich prze- kazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu
promocję tego towaru oraz
2) nie służy
zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru,
chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji
tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.
W kwestii
opodatkowania próbek, ich definicji oraz warunków zaniechania opodatkowania ich
przekazania wypowiedział się również ETS w wyroku z dnia 30 września 2010r. w
sprawie C‑581/08 EMI Group Ltd, powolując przepisy wspólnotowe wskazując przy
tym, iż próbką jest egzemplarz okazowy produktu, mający na celu promocję jego
sprzedaży i pozwalający na ocenę jego cech i właściwości bez wykorzystania
końcowego innego niż nieodłącznie powiązane z takimi działaniami promocyjnymi.
Prawo krajowe, zdaniem Trybunału, nie może ograniczać tego pojęcia w sposób
ogólny jedynie do egzemplarzy okazowych mających postać inną niż przeznaczona do
sprzedaży lub jedynie do pierwszego z serii jednakowych egzemplarzy okazowych
przekazywanych przez podatnika na rzecz tego samego odbiorcy, bez uwzględniania
charakteru przedstawianego produktu oraz okoliczności gospodarczych właściwych
dla każdej czynności przekazania egzemplarzy okazowych.
ETS zaznaczył
jednak, że państwa członkowskie mogą, w celu zapewnienia pełnego poszanowania
ograniczeń wyjątku, nałożyć na podatników rozprowadzających próbki dla potrzeb
swego przedsiębiorstwa obowiązek zastosowania zabezpieczeń pozwalających
zapobiegać ryzyku wykorzystywania próbek w sposób stanowiący nadużycie.
Zabezpieczenia takie mogą przykładowo obejmować obowiązek umieszczenia nalepki
informującej, że dany towar jest próbką, albo zamieszczania w umowach
postanowień przewidujących odpowiedzialność cywilną pośredników, takich jak
„popularyzatorzy”, którzy otrzymują próbki w celu ich przekazywania innym
osobom.
Co niezwykle
istotne Trybunał wskazał również, że nawet jeśli przekazanie tylko jednego
egzemplarza okazowego mogłoby wystarczyć do oceny towaru, nie można uznać, by
przekazywanie większej ilości egzemplarzy okazowych w charakterze „próbek” było
z zasady wyłączone spod zakresu zastosowania wyjątku dotyczącego „próbek”
określonego w art. 5 ust. 6 zdanie drugie szóstej dyrektywy, albowiem ilość
próbek, jakie podatnik może przekazać temu samemu odbiorcy względnie
pośrednikowi, zależy od charakteru produktu przedstawianego przez próbki, jak i
użytku, jaki odbiorca ma z tego produktu uczynić. W niektórych bowiem wypadkach
przekazanie kilku a nawet wielu egzemplarzy okazowych tego samego produktu
określonemu odbiorcy może być niezbędne dla realizacji celów, jakim służy
przekazywanie próbek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz