Do niedawna podatnicy oczekujący na zwrot nadwyżki podatku naliczonego
nad należnym, w sytuacji kiedy organ podatkowy powołując się na treść art. 87
ust. 2 ustawy VAT oraz konieczność dodatkowego zweryfikowania zasadności zwrotu
przedłużał ustawowy termin wydając postanowienie odpowiedniej treści ,
pozostawali niemal bezsilni, a nie zawsze - w sytuacji jeżeli zwrot będzie
zasadny - pocieszeniem będą wypłacone podatnikowi
odsetki.
Dotychczas sądy administracyjne twierdziły, że postanowienie wydane
przez organ podatkowy przedłużające termin zwrotu podatku VAT nie podlega
kognicji sądów administracyjnych. Przełomowy w tym zakresie wydaje się być
jednak wyrok NSA z dnia 10 lipca 2013 sygn. I FSK 1133/13, w którym sąd uznał,
iż postanowienie takie jako akt inny niż decyzje czy zaskarżalne postanowienia
z zakresu administracji publicznej podlega kontroli sprawowanej przez sady
administracyjne.
NSA wskazał, że Sąd
pierwszej instancji nie dostrzegł regulacji zawartej w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Stosownie do treści tego
przepisu kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne
obejmuje orzekanie w sprawach skarg na inne niż określone w pkt 1-3 akty lub
czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków
wynikających z przepisów prawa.
W dalszej części
uzasadnienie Sąd wskazał, iż przedmiotem zaskarżenia do sądu administracyjnego
na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 PPSA mogą być akty lub czynności, które spełniają
następujące warunki:
1) nie mają charakteru decyzji lub postanowienia, wydanych w postępowaniu jurysdykcyjnym, egzekucyjnym lub zabezpieczającym i zaskarżalnych na podstawie art. 3 § 2 pkt 1-3 PPSA
1) nie mają charakteru decyzji lub postanowienia, wydanych w postępowaniu jurysdykcyjnym, egzekucyjnym lub zabezpieczającym i zaskarżalnych na podstawie art. 3 § 2 pkt 1-3 PPSA
2) akt lub
czynność muszą mieć charakter zewnętrzny, tj. muszą być skierowane do podmiotu
niepodporządkowanego organizacyjnie ani służbowo organowi wydającemu dany akt
lub podejmującemu daną czynność – czyli np. do podatnika podatku VAT.
3) akt lub
czynność muszą być skierowane do indywidualnego podmiotu
(w rozstrzyganej sprawie postanowienie skierowane było do podatnika, który złożył
deklarację wykazującą kwotę nadwyżki podatku do zwrotu).
4) akt lub
czynność muszą mieć charakter publicznoprawny - zwrot nadwyżki podatku od
towarów i usług, a tym bardziej przedłużenie terminu do jego zwrotu, mieści się
w zakresie działania administracji publicznej.
5) co
szczególnie istotne: akt lub czynność musi "dotyczyć" uprawnień lub
obowiązków, wynikających z przepisów prawa.
Zdaniem NSA zarówno
samo prawo do zwrotu nadwyżki podatku od towarów i usług, jak też termin zwrotu
wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a zwłaszcza z art. 87
ust. 1, ust. 2, ust. 6, art. 99 ust. 12 ustawy o VAT. W szczególności z art. 87
ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT wynika uprawnie organu administracji
podatkowej do wydania ww. aktu administracyjnego. Przepis ten stanowi, że
jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu
skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji
rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli
podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji
podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli
skarbowej.
Zaskarżony indywidualny akt naczelnika
urzędu skarbowego w sprawie przedłużenia czasu zwrotu nadwyżki podatku od
towarów i usług, w opinii NSA spełnia zatem wszystkie kryteria wynikające z art. 3 § 2 pkt 4 PPSA,
a zatem podlega kontroli sądowoadministracyjnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz