W interpretacji Organ wskazuje, że stosownie do
art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy
publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań
nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one
powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Powyższy
zapis jest odzwierciedleniem Dyrektywy 112, zgodnie z którą krajowe, regionalne
i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za
podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których
dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności,
opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Zdaniem
Organu podatkowego wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej
jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im
specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji,
sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi
do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT
jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są
realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Istota
problemu sprowadzała się więc do ustalenia, czy podmiot wnioskujący o
interpretację pobierając opłatę za gospodarowanie odpadami, spełnia wskazaną w
art. 15 ust. 6 ustawy o VAT przesłankę, tj. czy jest organem władzy publicznej.
W treści
interpretacji Organ w sposób niezwykle kompleksowy i dogłębny analizuje
poszczególne kwestie pozwalające ocenić czy gmina występuje jako podatnik
podatku VAT. Dla mających chęć zapoznania się ze szczegółami odsyłam do
interpretacji, samemu zaś przytoczę konkluzję.
W
świetle regulacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach, zdaniem Organu wskazać należy, że ustalając
stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i pobierając ją od
właścicieli nieruchomości, gmina występować będzie w pozycji nadrzędnej w
stosunku do podmiotów uczestniczących w danej czynności (właścicieli
nieruchomości), wykonując zadania z zakresu władzy publicznej określone w
przepisach ustawy o samorządzie gminnym - art. 7 ust. 1 pkt 3, z którego
wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych
gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia
w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania
czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Określony w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach charakter
opłaty wskazuje, iż w istocie mamy do czynienia z „daniną publiczną” - opłata
ustalana jest w sposób określony w ustawie i stanowi dochód gminy przeznaczony
na działania wykonywane w interesie publicznym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz