Jak wiadomo, w przypadku przekazania przez nabywcę
usługi/towaru, określonych kwot tytułem zaliczki, zadatku, przedpłaty itp. na
rzecz sprzedawcy obowiązek podatkowy powstaje co do tej kwoty. Po wykonaniu
usługi lub dokonaniu dostawy należy wystawić fakturę końcową. Przy czym jeżeli
kwota zaliczek pokrywa w całości umówioną cenę (kwotę brutto) sprzedawca nie ma
takiego obowiązku.
Co natomiast dzieje się w sytuacji kiedy usługa została wykonana
ale kwota zaliczki/zadatku została zwrócona przed wykonaniem usługi, czy
dokonaniem dostawy towaru?
W takiej sytuacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia
wykonawczego do ustawy, sprzedawca będzie zobowiązany do dokonania korekty
faktury zaliczkowej. W zależności od tego, w jakiej wysokości przekazano
zaliczki – w jakiej części pokrywały kwotę brutto i w jakiej wysokości zostały
zwrócone przez nabywcę, kształtował będzie się ten obowiązek.
Przykładowo, w sytuacji gdy w formie zaliczki, dotyczącej transakcji na
kwotę brutto 1230,00 zł, przekazano 615,00 zł brutto, a następnie bezpośrednio przed
wykonaniem umowy nastąpił zwrot kwoty 615 zł, sprzedawca skoryguje do „0”
fakturę zaliczkową, po czym (z
zachowaniem 7 dniowego terminu) wystawi
fakturę na kwotę 1230,00 brutto – tj. całość należności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz