Warto poświęcić kilka słów
wyrokowi NSA z 12 czerwca 2012r., sygn. I FSK 841/11, do którego niedawno Sąd
sporządził uzasadnienie. Nie chcę skupiać się na szczegółach
dokonywania zwrotu podróżnym, właściwej procedurze i podmiotach
uprawnionych. W ogromnym skrócie – osoba, mająca miejsce
zamieszkania poza Unią, dokonująca zakupu towarów opodatkowanych
podatkiem vat na obszarze Wspólnoty, może odzyskać zapłacony
podatek jeżeli w stanie nienaruszonym dokona wywozu zakupionego
towaru poza granice kraju, a czynność wywozu potwierdzona zostanie
przez graniczny urząd celny.
Zwrot podatku, w przypadku wywozu za
granicę upoważnia sprzedawcę (naklejki na drzwiach sklepu „TAX
FREE” to właśnie to) do zastosowania do tak dokonanej sprzedaży
zamiast stawki podstawowej stawkę 0%. Co ciekawe przepisy krajowe
wprowadziły pewien wymóg formalny – poza zakupem przez osobę
spoza Unii i potwierdzeniem wywozu konieczne jest uprzednie
zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o stosowaniu procedury
zwrotu podatku dla podróżnych oraz wskazanie kilku innych
informacji.
Istota problemu zasadzała się na tym,
iż podatnik nie dokonał zawiadomienia organu, a ten oczywiście
odmówił prawa do zastosowania stawki 0%, decyzja utrzymała się w
Izbie. Również Sąd I instancji zaakceptował powyższe stanowisko.
Dopiero w wyniku wniesienia skargi
kasacyjnej NSA potwierdził podniesione przez podatnika, argumenty,
jakoby przepisy krajowe, uniemożliwiające zastosowanie stawki 0% z
uwagi na nie powiadomienie naczelnika urzędu były niezgodne z
postanowieniami dyrektywy 112.
NSA w kapitalny sposób wskazuje na
znaczenie zasady proporcjonalności w podatku VAT.
Państwa członkowskie mogą oczywiście wprowadzać pewne formalne wymogi zapobiegające nadużyciom i przestępstwom podatkowym ale musi to mieć pewne racjonalne granice.
Państwa członkowskie mogą oczywiście wprowadzać pewne formalne wymogi zapobiegające nadużyciom i przestępstwom podatkowym ale musi to mieć pewne racjonalne granice.
Środki zmierzające do osiągnięcia
określonego celu, opodatkowania konsumpcji podatkiem VAT, nie mogą
uniemożliwić zastosowania stawki 0%, w przypadku spełnienia
podstawowego warunku – wywiezienia towaru poza terytorium Unii.
Ciężko byłoby bowiem zaakceptować stan, w którym nie kwestionuje
się samego wywozu poza Wspólnotę ale z uwagi na brak zawiadomienia
organu we właściwym terminie zastosowanie stawki 0% jest
niemożliwe.
Pisząc o zastosowaniu stawki 0%
przypomniała mi się sytuacja kiedy przyszło mi kopać się z
organami w kwestii zastosowania stawki 0% przy WDT, w sytuacji gdy
nie było wątpliwości, że towary zostały przetransportowane na
rzecz nabywcy spoza kraju (do innego kraju Unii), jednak brak
określonych dokumentów, o których mowa w ustawie VAT (oraz
wmanewrowanie nieświadomego podatnika w karuzelę podatkową), według
Organów stał na przeszkodzie zastosowania stawki 0%. Sprawa
zakończyła się na szczęście po myśli podatnika. Pisząc w
ogromnym skrócie - nie brak przecież orzeczeń, w których ETS (m.in.
w sprawie Teleos) oraz sądy krajowe wskazują, że w sytuacji, gdy
przemieszczenie towarów nastąpiło do innego kraju Unii i fakt ten
nie jest kwestionowany podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0%.
Stawka 0% nie jest stawką ulgową,
możliwa do zastosowania z uwagi na łaskę organów podatkowych.
Jest to stawka „typowa” przewidziana dla określonych czynności,
do której zastosowania podatnik ma pełne prawo – oczywiście
jednak po spełnieniu określonych wymogów, o których i książkę
można by napisać:)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz