środa, 27 marca 2013

Czy mozna odliczyć vat od faktury wysłanej mailem?

Biorąc pod uwagę aktualne stanowisko organów podatkowych na pytanie postawionee w tytule wpisu odpowiedzieć należy twierdząco:) Nie ma przeszkód aby dokonywać zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT otrzymanych e-mailem (np. jako załącznik PDF) po ich wydrukowaniu w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie zaistnieją okoliczności skutkujące brakiem prawa do odliczenia.

Częstą praktyką jest sytuacja kiedy podatnik drukuje, a następnie archiwizuje w wersji tradycyjnej (papierowej) faktury przesłane w formie elektronicznej. Za takie należy bowiem uznać faktury przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej w formacie PDF. Otrzymywanie faktur w formacie PDF stanowiących załącznik do e-maila (również po ich wydrukowaniu) jest równoważne w skutkach podatkowych z otrzymaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści tego rodzaju faktur, o których mowa w rozporządzeniu MF w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej. Powyższą konkluzję wspiera zapis § 6 rozporządzenia, według którego faktury przesłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób.

Potwierdzeniem powyższego jest również fakt, że krajowy ustawodawca nie skorzystał z opcji zawartej w art. 247 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, tj. ustanowienia wymogu przechowywania faktur w oryginalnej postaci, w jakiej zostały przesłane lub udostępnione.
Powyższe potwierdzają interpretacje organów podatkowych m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 marca 2013 r., nr ITPP3/443-282/12/MD.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz