piątek, 24 sierpnia 2012

Wystawianie faktury w przypadku zwrotu zaliczki, przedpłaty lub zadatku.



Jak wiadomo, w przypadku przekazania przez nabywcę usługi/towaru, określonych kwot tytułem zaliczki, zadatku, przedpłaty itp. na rzecz sprzedawcy obowiązek podatkowy powstaje co do tej kwoty. Po wykonaniu usługi lub dokonaniu dostawy należy wystawić fakturę końcową. Przy czym jeżeli kwota zaliczek pokrywa w całości umówioną cenę (kwotę brutto) sprzedawca nie ma takiego obowiązku.

Co natomiast dzieje się w sytuacji kiedy usługa została wykonana ale kwota zaliczki/zadatku została zwrócona przed wykonaniem usługi, czy dokonaniem dostawy towaru?

W takiej sytuacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia wykonawczego do ustawy, sprzedawca będzie zobowiązany do dokonania korekty faktury zaliczkowej. W zależności od tego, w jakiej wysokości przekazano zaliczki – w jakiej części pokrywały kwotę brutto i w jakiej wysokości zostały zwrócone przez nabywcę, kształtował będzie się ten obowiązek.
Przykładowo, w sytuacji gdy w formie zaliczki, dotyczącej transakcji na kwotę brutto 1230,00 zł, przekazano 615,00 zł brutto, a następnie bezpośrednio przed wykonaniem umowy nastąpił zwrot kwoty 615 zł, sprzedawca skoryguje do „0” fakturę zaliczkową, po czym  (z zachowaniem 7 dniowego terminu)  wystawi fakturę na kwotę 1230,00 brutto – tj. całość należności.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz